Sådan er en styrthjelm opbygget
Langt de fleste motorcyklister ejer en eller flere styrthjelme, men hvad er de lavet af? Og hvad adskiller dem i kvalitet. Dette vil vi forsøge at give svar på, i denne artikel.
Først og fremmest skal vi se på, hvordan en styrthjelm får sin pasform. Hver gang en producent laver en styrthjelm, vil de sørge for, at den passer på så mange mennesker som muligt. Dette kan være svært, for sikkerheden skal også være i top.
Producenterne laver derfor forskellige skal-størrelser i hver model, og resten er fyld, der giver den behagelige pasform.
Se også:
Typisk har en styrthjelm minimum 2 skal-størrelser. De går fra XS-M og fra L-XXL. Det vil altså sige, at den ydre skal er fremstillet på samme måde, men der er en ændring i størrelsen. Inderforet og den indsats hjelmen bruger, giver resten af forskellen i den specifikke størrelse.
Hvad er en styrthjelm lavet af?
I dag findes der mange forskellige materialet som bruges til produktion af styrthjelme. Mest kendt er thermoplastic, som er det materiale, langt de fleste mc hjelme er lavet af. Dette er stærkt, men giver ikke i sig selv beskyttelse. Det gør den indre skal – altså den der skal aftage for dit styrt.
Derudover er der de helt dyre carbon hjelme. Disse har en skal udført i fuld carbon, som giver en lavere vægt – derudover er carbon et ekstremt solidt materiale. Mange race-hjelme er lavet i Carbon.
Tre-komposit er en af de typer, der vinder hurtigt frem. Disse består af en blanding af kevlar, carbon og thermoplastic. En kombination som denne er ekstremt stærk, hvilket er hvorfor, det er så benyttet i dag.
Når du skal vælge den helt rigtige styrthjelm, skal du altså kigge på, hvad den skal bruges til. Dette afgør hvilket materiale, den gerne skal være lavet af. Skal det være en stærk touring hjelm eller en letvægter af en race-hjelm.
Visiret på MC hjelmen har også meget at sige. Nogle visirer kører med et indvendigt visir, kaldet et Pinlock. Dette skaber en slags termorude i hjelmen og afhjælper effektivt, at styrthjelmen dugger til.