Sund og varieret kost hjælper til en god nattesøvn

madmaskiner-1

En god nattesøvn hjælper med at opbygge vores livskvalitet og hjælper samtidigt immunforsvaret.

Modsat kan dårlig søvn have store konsekvenser. Udover at gøre dig træt og uoplagt, og at din arbejdsevne bliver nedsat, så påvirker den i stor grad også din hukommelse og indlæring. Dit humør og koncentrationsevne vil også være helt i bund, hvis du i en længere periode ikke får den søvn, du har brug for.

Så hvordan får du den bedst mulige nattesøvn? Vi kommer med nogle tips her.

Spis sundt og varieret

Ens nattesøvn bliver påvirket af, hvad du spiser. Vi har alle hørt rigtig mange gange, at det er vigtigt at spise sundt og varieret, men undersøgelser har netop vist, at lige præcis sådan en kost gør, at du får en bedre nattesøvn. Dog kan det for nogle være svært at få den rigtige mængde af de nødvendige ting i løbet af en travl uge. Derfor kan det nogle gange være en god idé i forbindelse med sin kost at benytte sig af tilskud som for eksempel proteinpulver.

Proteinpulver er et kosttilskud og er en kilde til protein ligesom kød, fisk, æg osv. Derfor kan det være en idé at tage dette tilskud, hvis man i løbet af sin dag ikke får nok.
Et komplet måltid bør bestå af en passende mængde af henholdsvis fedt, protein og kulhydrater. I nogle måltider kan det netop være protein, man nemt kommer til at mangle, som altså ikke kun bruges til muskelopbygning men også til at opretholde den generelle sundhed.

Dyrk motion

Regelmæssig motion er også utrolig vigtigt for at få en god nattesøvn. En grund til dette er, at musklerne går ind i en hvilefase, når man har brugt dem. Det gør det nemmere for hele kroppen at slappe af, når du skal sove.

Det tager dog noget tid for at nå til denne hvilefase, efter man har trænet. For at sørge for at kroppen når dette, og at den hårde motion ikke vækker kroppen på det forkerte tidspunkt, anbefales det, at undgå at dyrke motion de sidste timer af sin dag.

Temperaturen har en betydning

En anden ting motion gør er, at få kroppens temperatur til at stige, og det kan tage helt fra to-fire timer, før kroppen falder tilbage til sin normale temperatur. Da kroppen sover bedst ved lavere temperaturer, er dette også en af grundene til at motion før sengetid ikke er en god idé.

Du har sikkert også selv prøvet at være på ferie et varmt sted og haft svært ved at sove på grund af de varme temperaturer. Det viser nemlig, at for høje temperaturer kan gøre det svært at sove.

Sov med god samvittighed

De fleste får det bedre ved at gøre noget godt for andre og herved kan gå i seng med et smil på læben. Om man har givet en 20’er til en hjemløs eller støttet kampen imod madspild er underordnet, så længe det er noget, hvor man føler man har gjort en god gerning og støttet et formål, der gør en glad.

Slut med middagsluren

Alle kender til følelsen, når man kommer hjem efter en lang dag og bare har lyst til at tage en lille lur. Men en kort lur bliver hurtigt til to timers søvn midt på dagen. Vi anbefaler derfor, at du prøver at holde dig vågen i løbet af dagen og går lidt tidligere i seng for ikke at forstyrre din naturlige døgnrytme.

Undersøgelser viser også, at hvis man har til vane at tage en lur på mere end 40 minutter, er man i risikogruppen for at få et for højt kolesteroltal. Hvis ens eftermiddagslur er på mere end halvanden time, stiger risikoen for at udvikle type 2-diabetis med 50%.

Det viser vigtigheden i at holde sig en smule tilbage med middagsluren.

God og sammenhængende søvn

Det er vigtigt at få sovet uden afbrydelser. Det kan være svært, hvis man går stresset i seng eller går med for mange bekymringer. En god seng kan også være en god hjælp hertil for at sørge for, at du for den helt nødvendige støtte, når du skal sove.

Der er altså mange forslag til, hvordan du kan få en bedre nattesøvn, og hvilke hjælpemidler du skal bruge til dette – så der er ikke andet for at komme i gang og se, om du kan få forbedret din egen søvn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *